BIT
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
BIT

Forum van de richting bio informatica
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Enquête
Welk OS?
Windows
genEXpressie Vote_lcap60%genEXpressie Vote_rcap
 60% [ 3 ]
Linux
genEXpressie Vote_lcap40%genEXpressie Vote_rcap
 40% [ 2 ]
Mac
genEXpressie Vote_lcap0%genEXpressie Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Unix
genEXpressie Vote_lcap0%genEXpressie Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 5

 

 genEXpressie

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Mr. V
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Mr. V


Aantal berichten : 92
Woonplaats : oostende
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 6:27 am

dus ik ben hiermee bezig me vraag is het volgende.
ribosomen gaan 'binden' met Mrna(nadat deze in cytoplasma terecht komt). die ribosoom leest de Mrna per codon en Trna brent op magisch wijze AZ naar de ribsoom~Mrna complex zodat de ribosoom polypeptide can vormen. waar haalt die Trna die AZ vandaan? van zichzelf? (word en em dus geconsumeerd?) of ergens anders?
2de vraag waarom heeft Trna anticodon weer/ functie ervan?
THANKS
Terug naar boven Ga naar beneden
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 6:33 am

ank me nie vergissen is het zo dat het AZ aan het tRNA bindt, aangezien dit tRNA specifiek is voor dat AZ. deze aminozuren drijven gewoon rondt in het cytoplasma als ik mij nie vergis.

dus het tRNA zelf bevat die AZ niet, maar die AZ zijn wel aanwezig in de cel. ik denk dat er verder (in de laatste les) gezegd wordt hoe de eiwitsynthese vertraagt kan worden door een tekort aan een bepaald AZ maar dat benik uiteraard niet zeker Very Happy


en de tweede vraag: vattik ook nie goed Very Happy dus iemand anders mag het hier nog gerust komen zeggen
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Mr. V
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Mr. V


Aantal berichten : 92
Woonplaats : oostende
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:06 am

dus in principe bestaan er 20 verschillende trna?
Terug naar boven Ga naar beneden
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:09 am

Mr. V schreef:
dus in principe bestaan er 20 verschillende trna?

meer, voor ieder codon bestaat er een tRNA (zie tabel in de cursus waarin het codon staat voor ieder AZ de pagina ontsnapt me nu)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:16 am

ken der nog eki de cursus bie gepakt omdak ant twijfelen was geslagen Very Happy

dus die tabel is op pg 134 en het anticodon is gewoon het complement van het codon, ieder tRNA bevat zo'n anticodon en da anticodon is onveranderlijk. dus een met een anticodon van uac zal daar kunnen "binden" met de complement sequentie. dan komt er een volgende met bvb ggc die dan op het codon naast die eerste codon "bindt" moest die nu nen cgc zijn kon die daar nie bij. dan gaat die eerste tRNA zijn eiwit doen binden aan da tweede eiwit die laatst is toegekomen en ton is dien eersten were weg no et cytoplasma en zoektem do were zijn AZ en wacht tot dat die nodig is.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Mr. V
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Mr. V


Aantal berichten : 92
Woonplaats : oostende
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:39 am

ik heb ik geen tabel op pagina 134 enkel een schema over hoe rna proccessing gebeurt...
nog iets!
trp de codon of genetische code ervoor is welke base? in de cursus staat er UGG maar in tekst staat datem maar 1 base code lang is zo te zeggen maar welk van die 3 ist dan????
Terug naar boven Ga naar beneden
onean
2de jaar BIT
2de jaar BIT
onean


Aantal berichten : 95
Leeftijd : 36
Woonplaats : lol
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:41 am

ik versta die tweede vraag ook nie, voornamelijk omdak nie versta wat je vraagt X-D

en op die laatsten een codon is toch normaal 3 basen lang? dus da klopt toch?


Laatst aangepast door onean op za dec 27, 2008 7:49 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:42 am

Mr. V schreef:
ik heb ik geen tabel op pagina 134 enkel een schema over hoe rna proccessing gebeurt...
nog iets!
trp de codon of genetische code ervoor is welke base? in de cursus staat er UGG maar in tekst staat datem maar 1 base code lang is zo te zeggen maar welk van die 3 ist dan????

oké die tabel staat op pg 138 *dom van mij*

en de codon voor trp is volgens die tabel ugg
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:43 am

onean schreef:
ik versta die tweede vraag ook nie, voornamelijk omdak nie versta wat je vraagt X-D

ne vraagt gewoon wat de functie is van het anticodon Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Mr. V
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Mr. V


Aantal berichten : 92
Woonplaats : oostende
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:45 am

ow nvm ik vat nu dat trp slechts 1 triplet pf codon heeft en geen synonieme Smile
mor
anticodon dinges!
dus een bepaald trna kan met dan anticodon binden op het codon van mrna? complementair?
of is het gewoon nodig om dat anticodon te hebben om te weten waar dat em dat AZ moet brengen? en ook welk AZ...
Terug naar boven Ga naar beneden
onean
2de jaar BIT
2de jaar BIT
onean


Aantal berichten : 95
Leeftijd : 36
Woonplaats : lol
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza dec 27, 2008 7:53 am

ja complementair zo werkt da der bestaan altijd meer dan 1 van da trna et maakt nie uit welkeen die da aminozuur bindt ma die anticodon moet complementair overeen komen met et codon
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolle
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Jolle


Aantal berichten : 16
Leeftijd : 35
Woonplaats : Kortrijk
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimema jan 05, 2009 2:14 am

Er zijn trouwens meer dan twintig verschillende T-RNA's gezien er meer dan 20 mogelijke tripletten zijn.
Een van de twee (codon of anticodon) denk dus anticodon moe het suplementair zijn van het triplet waarvoor een aminozuur gezocht wordt.
Het andere is dan het codon dat moet overeenkomen met het aminozuur. Dus Het anticodon (denk ik) zorgt voor de selectie van een bepaald T-RNA door te vergelijken met het triplet op het M-RNA en gaat dan op zoek naar zijn overeenstemmend AZ aan de hand van et ander van de twee

En ook er zijn meerdere tripletten die voor 1 AZ coderen dus er zijn meerdere T-RNA's voor 1 AZ£


Zo heb ik da allemaal begrepen Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Lamylar
2de jaar BIT+ admin
2de jaar BIT+ admin
Lamylar


Aantal berichten : 143
Leeftijd : 34
Woonplaats : Gistel
Registration date : 24-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimema jan 05, 2009 2:21 am

Jolle schreef:
Er zijn trouwens meer dan twintig verschillende T-RNA's gezien er meer dan 20 mogelijke tripletten zijn.
Een van de twee (codon of anticodon) denk dus anticodon moe het suplementair zijn van het triplet waarvoor een aminozuur gezocht wordt.
Het andere is dan het codon dat moet overeenkomen met het aminozuur. Dus Het anticodon (denk ik) zorgt voor de selectie van een bepaald T-RNA door te vergelijken met het triplet op het M-RNA en gaat dan op zoek naar zijn overeenstemmend AZ aan de hand van et ander van de twee

En ook er zijn meerdere tripletten die voor 1 AZ coderen dus er zijn meerdere T-RNA's voor 1 AZ£


Zo heb ik da allemaal begrepen Very Happy

is al allemaal gezeegd alzik mij nie vergis maar dank voor u bijdrage
Terug naar boven Ga naar beneden
https://bio-inf.actieforum.com
Mr. V
2de jaar BIT
2de jaar BIT
Mr. V


Aantal berichten : 92
Woonplaats : oostende
Registration date : 30-09-08

genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitimeza jan 10, 2009 9:29 am

okey vraag! wat is nu stroomopwaarts...
is het van 5 naar 3 of 3 naar 5 of hangt het af van de situtatie...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





genEXpressie Empty
BerichtOnderwerp: Re: genEXpressie   genEXpressie Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
genEXpressie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
BIT :: topics oude forumsturctuur :: De rest van de vakken-
Ga naar: